Skip to main content

Waarom Realister

Realister is gestart omdat het beter kan

Een website is niet alleen een 'mooi design' of een 'mooi stukje techniek'. Een website is 'het gezicht' van uw bedrijf. De ervaring die een bezoeker heeft bij een bezoek van uw website is voor die persoon de beleving hoe uw bedrijf ís.

Ontbrekende schakel

Als MKB'er heb ik een aantal websites laten maken. Wat me opviel is dat veel web- bureau's van oorsprong een achtergrond hebben in design of techniek. Mensen die goed zijn in een van die vakken, en dan van daaruit doorontwikkelen en in het maken van websites terechtkomen. Wat ik zag is dat er dan door de vroegere designer echt een supermooie website werd gepresenteerd. Of de techneut, die alles technisch perfect voor elkaar heeft. Beide belangrijk, en beide goed.

Echter, mijn achtergrond is marketing en sales en ik kijk vanuit dat perspectief naar wat ik doe. Mijn uitgangspunt is altijd de (potentiële) klant. Wie is dat, wat motiveert iemand? En hoe kan ik iemand motiveren om mijn bedrijf te kiezen? Waarom? Als je daar inzicht in hebt begrijp je veel beter hoe je jouw eigen doelen kan bereiken. Je weet waar mensen op zoeken, waar ze gevoelig voor zijn. Volgens mij moet dat het uitgangspunt zijn bij het maken van een website.

Vele MKB bedrijven hebben geen marketing of communicatieplan waar klant(groepen) in gedefinieerd zijn. Dat lijkt geen probleem voor ze aangezien ze wel degelijk 'goed draaien' of succesvol zijn. Maar dat neemt niet weg dat bij het bedenken van een website wél nagedacht moet worden over (potentiële) klanten. Immers, een website kan pas 'iets doen' als het relevante bezoekers heeft, en als het deze bezoekers aanspreekt. Pas dán ga je 'iets hebben' aan een website. 
Zijn er geen relevante bezoekers, of voelen die zich niet aangesproken (is er geen 'match') dan is de hele tijd- en geld investering in een website voor niets.

De Realister- aanpak

Wij gaan voordat we beginnen altijd eerst in kaart brengen wat de bedoeling is. Er zijn altijd 'gewenste bezoekers', doelgroepen (klanten, prospects, investeerders, sollicitanten). Wie zijn dat en hoe gaan die de site vinden? En wat vinden ze daar, maar nu vanuit het zichtpunt en beleving van die bezoeker. Dit kunnen meerdere doelgroepen zijn, en meerdere redenen voor een bezoek aan een website. De kracht is dat je met deze kennis de website zó kunt inrichten dat er werkelijke en echte interactie is met een bezoeker. Dán heb je wél wat aan de investering in een website.